Za razliku od raširenog mišljenja da je uspješna adaptacija ona koja vjerno prikazuje predložak ili spretno lovi njegovu srž i prenosi ga u drugi medij, Jelena Paljan će o adaptaciji govoriti nadovezujući se na razmišljanja književnice, teatrologinje i kritičarke Nataše Govedić – kao intervencijskoj metodi koja izabire određene fragmente prethodne artikulacije da bi ih zatim razgradila i rekomponirala, dok o uspješnosti možemo govoriti samo u slučaju da, nakon susreta, i predložak i novo djelo budu kompleksniji nego prije tog susreta.
Na primjeru filma Proslava (r. Bruno Anković, sc. Jelena Paljan, 2024), nastalom prema istoimenom romanu Damira Karakaša, Paljan rekonstruira proces scenarističke adaptacije koji se odvio kroz tri serije intervencija te ispituje do koje su mjere na njegov konačni oblik utjecale redateljske i montažne intervencije.
Jelena Paljan završila je diplomski studij Filmske i televizijske montaže, a potom i diplomski studij Dramaturgije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Neki od projekata koje potpisuje kao scenaristica i koscenaristica prikazani su i nagrađeni na relevantnim regionalnim i međunarodnim festivalima – dugometražni igrani filmovi Kosac, (r. Zvonimir Jurić, 2014), Dnevnik Diane Budisavljević (r. Dana Budisavljević, 2019 – Zlatna arena i Nagrada Oktavijan za najbolji film Pula Film Festivala; Najbolji debitantski film Cottbus Film Festivala), Proslava (Zlatna Arena za najbolji film Pula Film Festivala), kratkometražni igrani film Trešnje (r. Dubravka Turić, 2017 – najbolji međunarodni film na Bogota Short Film Festivalu), dramska serija Područje bez signala (a. Ankica Jurić Tilić i Dalibor Matanić, 2021 – Grand Prix za najbolju seriju, Series Mania, program Panorama, Lilles). Kao scenaristica nagrađena je za film Trešnje na Danima hrvatskog filma, za seriju Područje bez signala Srcem Sarajeva na Sarajevo Film Festivalu (uz koscenariste Hanu Jušić i Milana Živkovića) te za film Proslava Zlatnom arenom za scenarij na Pula Film Festivalu i Zlatnom mimozom na filmskom festivalu u Herceg Novom. Vodila je i vodi niz scenarističkih radionica, a od 2024. godine zaposlena je na Akademiji dramske umjetnosti gdje drži kolegije Scenarij dugometražnog filma I i II na Odsjeku filmske i TV režije.