Od početka jesenske sezone 2009. pa do kraja ljetne 2021. godine, dakle punih trinaest sezona, Dragan Rubeša kontinuirano je pisao mjesečne najave za filmske programe Art-kina, što je bio samo jedan vid učešća u radu Ustanove kojoj je, ne treba zaboraviti, bio i jednim od utemeljitelja. I premda se radi o naizgled neslobodnoj formi, sputanoj hirovitim programskim okvirom, Dragan je od iste stvorio svoju rubešijanu, tekst bremenit bogatim gledateljskim i kritičarskim iskustvom koji s lakoćom meandrira nepreglednim poljem svjetske kinematografije, ali i drugih umjetnosti, primajući u sebe naizgled nespojive svjetove i autore, pojedine opuse ili samo stavove, šireći tako horizont gledatelju namjerniku te mu nudeći informacije neophodne za vlastito filmsko „rudarenje“.
Ili, kako je to u svojem predgovoru zapazila Tanja Vrvilo: „Misaona struja svijesti Draganovih tekstova proširuje i višestruko skreće polazni motiv ili nadahnuće na nekoliko srodnih i počesto najudaljenijih točaka na filmskoj, književnoj, kazališnoj, glazbenoj mapi svijeta. I tako čini sa svakim tekstom iznova, virtuozna kruženja i skretanja filmske misli u neprekinutom su kretanju za filmove koje ćemo poželjeti dodirnuti očima.“ Stoga je projekt objavljivanja nove Draganove knjige, pod kodnim nazivom Šifra: Rubeša (Sabrani tekstovi Dragana Rubeše pisani za Art-kino) – provedeno u suizdavaštvu s Nakladom Jesenski i Turk – svojevrsni hommage Draganovom doprinosu u radu Kina te se njome na jednom mjestu želi sačuvati onaj vidljivi dio njegova doprinosa koji je upisao u rad Ustanove i time aktivno pratio kronologiju razvoja programske koncepcije Art-kina, zahvaljujući kojoj se ono uspjelo etablirati kao jedna od središnjih gradskih ustanova u kulturi, čiji je rad prepoznat i van granica regije i države.
Dragan Rubeša (1956. – 2022.) rođen je u Opatiji. Na riječkom Ekonomskom fakultetu diplomirao je engleski i njemački jezik, a jedno je vrijeme živio u Velikoj Britaniji u kojoj je bio pasionirani posjetitelj legendarnog londonskog filmofilskog kina Scala. Od sredine 1990-ih počinje raditi u Novom listu u kojemu u kulturnom prilogu „Mediteran“ objavljuje filmske kritike koje će objediniti u knjizi Govor tijela: zapisi o neholivudskom filmu koja mu u izdanju AGM-a i HDFK-a izlazi 2006. godine. Dugogodišnji je izvjestitelj s prestižnih europskih festivala Berlinalea, Cannesa i Mostre, a svoju ljubav prema japanskom, tajvanskom te općenito azijskom filmu hranio je na udinskom Far East Film Festivalu s kojeg je također izvještavao. Početkom 21. stoljeća selektor je filmskog segmenta festivala Mediteranske igre u Rijeci čiji je program obuhvaćao kinematografije mediteranskih država. Pored toga, Rubeša je bio i dugogodišnji programski savjetnik zagrebačkog Subversive film festivala i ljubljanskog festivala Hiša strpnosti, a svoje tekstove posvećene filmu objavljivao je i u Vijencu, Hrvatskom filmskom ljetopisu te u filmskoj emisiji Trećeg programa Hrvatskog radija. Surađivao je sa zagrebačkim kinom Tuškanac, a bio je i jedan od inicijatora i pokretača riječkog Art-kina te njegov stalni programski suradnik za koji je pisao redovne mjesečne najave, sudjelovao u okruglim stolovima posvećenima filmskim redateljima te vodio razgovore s domaćim i stranim filmskim autorima. Godine 2003. Draganu Rubeši dodijeljena je nagrada „Vladimir Vuković“ za filmsku kritiku koju dodjeljuje Hrvatsko društvo filmskih kritičara, čiji je također bio član.
Knjigu će predstaviti urednici Tanja Vrvilo i Miodrag Vučinić, ravnateljica Art-kina Slobodanka Mišković i filmska kritičarka Diana Nenadić.
Izdavanje knjige omogućeno je financijskom potporom Grada Rijeke i Društva hrvatskih filmskih redatelja.
Knjiga će u sklopu promocije biti dostupna po promotivnoj cijeni.