U biografskim leksikonima i enciklopedijama ostat će zauvijek zapisan kao Petar Krelja (Štip, 1940 ‒Zagreb, 2024). Za nas koji smo ga poznavali bio je i ostat će jednostavno ‒ Pjer. Našeg zajedničkog Pjera izgubili smo 21. rujna 2024. godine. Hrvatski filmski kritičari ostali su bez svoga nestora, društvo redatelja bez jednog od svojih najuglednijih i najproduktivnijih članova, hrvatsko novinstvo bez neumornog radijskog veterana, novinara i urednika, a Hrvatski filmski savez bez „kućnog“ autora, dugogodišnjeg suradnika i prijatelja. (…) Dokazujući da je stvarnost neiscrpna i nepotrošiva, od 1969. godine, kada je u polugerilskim uvjetima Filmskog autorskog studija snimio svoj prvi dokumentarac Ponude pod broj…, Krelja stvara impresivnu nisku od oko 250 dokumentarnih naslova, k tome i četiri cjelovečernja igrana filma (Godišnja doba, 1979; Vlakom prema jugu, 1981; Stela, 1990. i Ispod crte, 2003), koji su zapravo spojene posude. Jer, i kada je dokumentirao i kad je „izmišljao“, njega su provocirale, kako bi to sam volio reći, „društvene aberacije“, a privlačile određene skupine pojedinaca, njihova svakodnevica i intima: marginalci (beskućnici, siročad, osamljenici), stanari gradskih višekatnica, obični ljudi u nezahvalnim situacijama ili neobičnim okolnostima, nezaštićena ili napuštena djeca, neobično daroviti ili izdržljivi pojedinci. Osobito povlaštena skupina kod Krelje su bile žene, u hrvatskom filmu (s rijetkim iznimkama) uglavnom marginalizirane (…).
Iako su u njegovoj dokumentaristici prevladavale metode direktnog filma i filma istine, šarena galerija likova, često s imenom i prezimenom, ujedno je bila i razlog primjene različitih pristupa. Prema društvenim „aberacijama“, ritualima i predrasudama koji su ga osobito privlačili u buntovnijoj mladosti, bio je uvijek satiričan i ironičan (Budnica, 1971; Coprnice, 1971, Recital, 1972; Splendid Isolation, 1973; Deložacija, 1982; Poslije štrajka, 1988), što nije prošlo nekažnjeno (neki su filmovi bili bunkerirani, a neki i uništeni). Prema žrtvama životnih okolnosti, ranjivima ili „nevinima bez zaštite“ bio je pak besprimjerno taktičan (Povratak, 1975; Njegovateljica, 1975, Prihvatna stanica, Vrijeme igre, 1977; Treća smjena, 1981; 32 nadnice, 1987; Drugi Dubrovnik, 2007. i dr.). S kreativcima je vrlo često bio zaigrano opušten (Mariška band, 1986, Kovačica, 1990; Croatian Blue Hawaii, 1995. i dr.) prepuštajući se njihovim ispovijedima, performansima, talentima i umijećima. (…) Ratnim ciklusom započetim 1992. dokumentarcima Na sporednom kolosijeku, Ana i njezina braća i Zoran Šipoš i njegova Jasna, a relativno zaključenim 1993. prognaničkom trilogijom (Kukuruzni put, Suzanin osmijeh i Treći Božić), Krelja izaziva empatične i katarzične učinke i potvrđuje da je dokumentarizam za njega oduvijek bio etički izbor s humanističkim obzorom. K tome, generacijama koje su tek s Danima hrvatskoga filma počele dobivati puniji uvid u domaću produkciju i baštinu, skreće pozornost i na svoje ranije dokumentarce. Potom se vraća mirnodopskim temama i sjećanjima, iz čega će proizaći niz „kultur-filmova“ o umjetnicima za HRT (npr. Tinov povratak u Vrgorac, 1995; Fantastične životinje Milka Kelemena, 1998; Spaljeno sunce, 2001), nastavci priča o njegovim „muzama“ poput gitaristice Ane Vidović ili književnice Slavenke Drakulić, serija nostalgičnih dokumentarnih povrataka u svoj prvi otočki, „starogrojski“ zavičaj, ali i njegov četvrti igrani film Ispod crte, u mnogočemu naslonjen na novu hrvatsku „aberantnu“ stvarnost i njegove dokumentarističke preokupacije. Takve su uostalom bile i prethodne „fikcije“: socijalna drama Stela o neprilagođenim štićenicima socijalne ustanove, (…) golikovski humorni portret svakodnevice susjeda u jednoj zagrebačkoj višekatnici u Vlakom prema jugu, te njegov dugometražni prvijenac Godišnja doba, omnibus priča o sudbinama adolescenata bez roditelja. (…)
Književničke ambicije Petar Krelja velikim je dijelom upražnjavao visoko stilski artikuliranim filmskim kritikama i ogledima, koje počinje pisati 1960-ih istodobno s legendarnom „ligom džentlmena“ okupljenom oko kavanskog stola Vladimir Vukovića. Objavljuje ih u jugoslavenskoj periodici u rasponu od Studentskog lista, Poleta, Filma danas, Razloga i Telegrama, preko 15 dana, Prologa, Filma, Pitanja i Oka do Vijenca, Hollywooda ili Hrvatskog filmskog ljetopisa, u kojemu nije bio samo član redakcije, već je vlastitim tekstovima inicirao ciklus memoarskih „ogleda iz nostalgije“, a kasnije ih sakupio u knjizi Oči Mildred Pierce (2015). Ovoj zbirci prethodila je knjiga izabranih eseja o svjetskoj kinematografiji Kao na filmu (2009), dok taj prozni autorski niz upotpunjuju zbirka tekstova o hrvatskome filmu Do posljednjeg daha (2019) i knjiga kolumni Prijateljsko uvjeravanje (2012), nastala od tekstova koje je objavljivao poslije umirovljenja u Krulčićevu Hollywoodu. A svome velikom redateljskom uzoru, Kreši Goliku, odužio se već 1997. uređivanjem i interpretativnim člancima u monografiji Golik. (…) Krelja je iz tjedna u tjedan kreirao i žive radijske emisije na Prvom programu hrvatskoga radija (Filmski mozaik, U prvom planu film, Licem u lice, Govorimo o filmu), a stigao je voditi i filmske tribine s domaćim filmašima. U njegovom su eteru ugošćeni gotovo svi djelatni hrvatski redatelji i generacije kritičara.
Treba li nakon svega uopće spominjati sve Kreljine nagrade, one za pojedine filmove ili za životno djelo? Da ih nije bilo, a srećom nije tako, to bi više govorilo o karakteru sredine u kojoj je živio, nego o njemu samome. Bitnije je to da pamtimo kao ideal njegovu golemu radnu, kreativnu, humanističku i samaritansku energiju, s kakvom se u vremenu makijavelističke kompetitivnosti, samoživosti, površnosti i ambicija „bez pokrića“ više vjerojatno nećemo susretati.
Diana Nenadić (Zona Filma, filmski portal HDFK)
Nakon projekcije filmova Recital, Splendid Isolation i Povratak o životu i radu Petra Krelje govorit će filmski kritičari Josip Grozdanić i Diana Nenadić, a svi članovi filmske zajednice pozvani su podijeliti i svoja sjećanja na velikog redatelja i njegova djela.
Program je omogućila Hrvatska kinoteka Hrvatskog državnog arhiva.