Welcome to Evently

Lorem ipsum proin gravida nibh vel veali quetean sollic lorem quis bibendum nibh vel velit.

Evently

Stay Connected & Follow us

Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

What are you looking for?

Image Alt

Animirani film

Prisjetimo li se etimologije riječi animacija (lat. animāre: dati život), naići ćemo na gotovo metafizičku ideju koja leži iza kulisa tehnike stvaranja pokretnih slika, odnosno efekta koji brzim slijedom sekvencijalnih slika stvara iluziju pokreta. Pokret kao dokaz života i prisutnosti, ali i emotivnog povezivanja, još je očitiji u homonimskom paru moving koji u engleskom jeziku označava ono što je u pokretu, što se kreće, ali i ono što je dirljivo, što pobuđuje snažnu emotivnu reakciju. Brzina i mobilnost u suvremenom dobu postaju ne samo središnje načelo organizacije života i funkcioniranja svijeta nego na različite načine često i krucijalna metoda preživljavanja. Danas, u doba kada životi nestaju instantno i svakodnevno – bilo u našoj neposrednoj blizini, bilo na nekom od aktualnih ratnih frontova, ili pak u bespućima okolnih ili udaljenih krajeva naše biosfere obavijene prijetnjom šestoga masovnog izumiranja, uputiti na to drugo značenje riječi moving, koje u hrvatskom jeziku svoj pandan ima u snažnoj značenjskoj vrijednosti riječi dodir, doima se ključnim.

Udahnuti život u doba posvemašnjeg uništenja – kako života samog tako i mnogih univerzalnih humanističkih vrijednosti – zadatak je kojemu četiri autorice i šest autora zastupljenih u ovogodišnjoj selekciji animiranog filma pristupa ne samo na doslovnoj razini, s pomoću različitih animacijskih tehnika, od 2D i 3D do stop-animacije, već i na simboličkoj razini. Unutar različita tematskoga spektra, u ovih deset kratkometražnih animiranih ostvarenja izrasta osebujni imaginarij u kojem se na ovaj ili onaj način ocrtavaju fragmenti današnjice. U filmu Putovanje Mirele Ivanković Bielen, koji u svega pet minuta trajanja uspijeva sažeti priču gotovo epske snage, uz momente koji evociraju kako drevne motive iz literarne tradicije tako i suptilne aluzije na suvremene migracije, upravo je dodir gesta koja oživljava duh i potiče na pokret. Dva su filma koja tematiziraju muško-ženske odnose, i to kroz prizmu ekologije ili prirodnih ciklusa: satirična minijatura Plodovi suše Dinka Kumanovića ljubavni odnos sagledava u kontekstu kulturoloških razlika, ali i sve akutnijih klimatskih promjena, dok Zlatna jabuka Morane Bunić predstavlja adaptaciju staroslavenske legende o tragičnoj ljubavnoj priči između dvoje slavenskih bogova, Morane i Jarila. Pripovijest o ljubavi, razočaranju i osveti, koje je zadaća u drevnoj lokalnoj tradicijskoj kulturi bila pojasniti nastanak godišnjih doba i skrenuti pozornost na cikličku strukturu vremena, autorica uz niz gotovo parodijskih elemenata pretvara u pravu malu studiju ljudskih emocija. Kulturološki uvjetovanih rodnih razlika dotiču se pak Roze priče autorice Mare Šuljak. Koristeći se kao zvučnom podlogom nizom tradicijskih pjesmica i brojalica u kojima se ženski lik pojavljuje primjerice kao babaroga, Roze priče uz jednostavan linijski izraz u maniri dječjeg crteža govori o karakterističnim obrascima rodnih podjela i rodno obilježenim razlikama u iskustvima svakodnevice.

Glazba i animacija ritmično se spajaju u filmu Katarza Noe Pisačića, u fokusu kojega je transformacija koja se događa tijekom jedne neobične košarkaške utakmice, dok se neuralgičnim posljedicama turizma za lokalnu sredinu i njezine stanovnike bavi splitska animatorica Lucija Bužančić u filmu Zasićenje. Branimir Farac u svom novom ostvarenju Psychographic tematizira proces umjetničkog stvaranja, i to na duboko intimnoj, emotivnoj razini, pri čemu jednostavnim sredstvima, crno-bijelim titravim crtežom i fluidnim metamorfoznim oblicima stvara pomalo halucinantnu viziju ljudske podsvijesti. Animafestov lanjski laureat u natjecateljskoj kategoriji hrvatskog filma Vidiš li ih ti? Brune Razuma vibrantan je lutka-film o univerzalnoj potrebi za sigurnošću, ispričan iz perspektive dječaka koji boluje od shizofrenije. Cirkularne strukture, čija finalna scena gledatelja ponovno odvodi na sam početak filma, Vidiš ih ti? upućuje na fragilno, ali potentno polje snovitoga u kojem su istinske i duboke promjene ne samo moguće već i dobrodošle.

Problematikom sukoba, rata i uništenja bavi se Igor Bojan Vilagoš u znanstvenofantastičnom filmu Transfuzija, kojega je radnja smještena u apstrahirani futuristički ambijent geometrijskih oblika. Podnaslov filma Umješnost sukoba obol je vjekovnom iskustvu stradanja i neumoljiv memento na činjenicu da nove civilizacije niču na ruševinama prethodnih. Delikatno ambiciozan i perfekcionistički produciran SF film Aqualia Vladislava Kneževića, realiziran u 3D animaciji, zadire pak u temu međuodnosa između ljudske i umjetne inteligencije. Kroz priču smještenu u podvodni habitat, u kojem se u susretu čovjeka i stroja stvara novi digitalno-mehaničko-biološki entitet, postavljaju se kompleksna pitanja o egzistenciji i etici u doba koje postojanje širi u neke posve nove sfere, izvan konvencionalnih bioloških parametara.

Jelena Pašić

DHF2022-animirani-Aqualia
Aqualia
Redatelj: Vladislav Knežević
DHF2022-animirani-katarza
Katarza
Redatelj: Noa Pisačić
DHF2022-animirani-plodovi_suse
Plodovi suše
Redatelj: Dinko Kumanović
DHF2022-animirani-Psychographic
Psychographic
Redatelj: Branko Farac
DHF2022-animirani-putovanje
Putovanje
Redatelj: Mirela Ivanković Bielen
DHF2022-animirani-roze_price
Roze priče
Redatelj: Mare Šuljak, Ivana Ognjanovac
DHF2022-animirani-transfuzija
Transfuzija
Redatelj: Igor B. Vilagoš
DHF2022-animirani-vidis_li_ih_ti
Vidiš li ih ti?
Redatelj: Bruno Razum
DHF2022-animirani-zasicenje
Zasićenje
Redatelj: Lucija Bužančić
DHF2022-animirani-zlatna_jabuka
Zlatna jabuka
Redatelj: Morana Bunić