Welcome to Evently

Lorem ipsum proin gravida nibh vel veali quetean sollic lorem quis bibendum nibh vel velit.

Evently

Stay Connected & Follow us

Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

What are you looking for?

Image Alt

Eksperimentalni film

„Film je oblik života i, kao i svi oblici, treba se shvatiti kao ekspresija korespondencije između sila prisutnih u stvarima“, zapisao je 1930. jedan od ključnih protagonista berlinskog dadaizma, austrijski umjetnik Raoul Hausmann. Više od devet desetljeća proteklo je otad, a filmski se medij u tom razdoblju više puta korjenito i radikalno izmijenio. Posljednjih tridesetak godina, u osvit internetske ere i digitalne kulture, odnos filmskog medija i stvarnosti afirmira se na još kompleksnije načine; s jedne strane, slike – pa i one pokretne – sve češće su računalno generirane, a s konceptom virtualne realnosti u potpunosti su redefinirani pojmovi stvarnog i artificijelnog. S druge strane, pojava novih tehnologija, demokratizacija filmskog medija i njegova stvaranja, kao i posvemašnja prevlast vizualne kulture i slike same, doveli su do toga da reprezentacije specifičnosti života i različitih iskustava, narativa i pozicija mogu mnogo lakše i preciznije naći svoj izraz u mediju filma. Film shvaćen kao oblik života, kao izraz odnosa među subjektima, pojavama i stvarima – ideja čije začetke nalazimo još i nešto ranije no što ju je zabilježio Hausmann, primjerice u konceptu kino-oka (Kino-glaz) Dzige Vertova, i njezinu reafirmaciju u generaciji neo-avangarde 1960-ih (sjetimo se samo riječi Tomislava Gotovca: „Čim ujutro otvorim oči, vidim film“) – tako je danas, čini se, doživjela svoju zasad najvišu, ali i najsloženiju instancu.

Odabir eksperimentalnih filmova za program ovogodišnjih Dana hrvatskog filma potkrepljuje ovu tvrdnju na više načina. U filmu Arsena Oremovića 33 45 78 slika i zvuk kao da postaju autonomne supstance, apstrahirane manifestacije jednog konkretnog prizora. Interpretaciju filma velikog hrvatskog sineasta Ivana Martinca donosi Elvir Lenić u Monologu o Puli, pri čemu arhivske snimke postaju ne samo svojevrsni himnični filmski zapis o Puli, već i izravna posveta jednoj od ključnih figura domaćeg eksperimentalnog filma. Arhivskom materijalu na osebujan i autorski prepoznatljiv način pristupa Marko Tadić u filmu Događaj za zaboraviti, dok nevidljive osobne mikro-narative jednog područja tematizira Malo polje Ane Hušman. Obol vlastitim precima, ali i generaciji koja se u potrazi za boljim životom otisnula sve do Ognjene zemlje, u filmu Porvenir daje Renata Poljak, aludirajući pritom na temu migracija kao konstantu u povijesti čovječanstva. U videoeseju Dear Aki Nina Kurtela na razigran i duhovit način razmatra pitanja (nacionalnog i osobnog) identiteta, pripadnosti, globalne kulture te (teritorijalnih i kulturoloških) granica. Iva Gavrilović (Soba s pogledom ili razmišljanje u slikama) i Tamara Bilankov (Neke se stvari nisu dogodile, a mi ih svejedno pamtimo) svoj neposredni životni
okoliš koriste za promišljanje (filmske) slike, a Martina Lončar u filmu Sve u životu došlo mi je kasno na sjecištu fiktivnog i stvarnog, uz pomoć svoje imaginarne protagonistice, gradi melankoličnu posvetu sjećanjima, prošlosti i budućnosti koja je mogla biti. Osobno i univerzalno, stvarnost i mit, realnost i metafora postaju čvrsti amalgam u filmskoj refleksiji Plejade Mateje Zidarić, dok u filmu Limes Nevena Dužaneca izokretanje uobičajenih odnosa dovodi do jedne nove i začudne perspektive.

Pomaci koje ovi filmovi proizvode u percepciji i shvaćanju kako filmskog medija, tako i stvarnosti same, otkrivaju (kino-)oko vođeno znatiželjom i potrebom da se u vlastitom pogledu, u onom svakodnevnom i efemernom, otkrije nešto posve novo, neuobičajeno i sasvim sigurno važno.

Jelena Pašić

DHF2021-film-33_45_78
33 45 78
Redatelj: Arsen Oremović
DHF2021-film-dear_aki
Dear Aki
Redatelj: Nina Kurtela
DHF2021-film-DogadjajiZaZaboraviti
Događaji za zaboraviti
Redatelj: Marko Tadić
DHF2021-film-lika_bez_naslova
Lika / bez naslova
Redatelj: Ana Hušman
DHF2021-film-limes
Limes
Redatelj: Neven Dužanec
DHF2021-film-Monolog_o_puli
Monolog o Puli
Redatelj: Elvis Lenić
DHF2021-film-plejade
Plejade
Redatelj: Mateja Zidarić
DHF2021-film-PORVENIR
Porvenir
Redatelj: Renata Poljak
DHF2021-film-Sve_u_zivotu_doslo_mi_je_kasno
Sve u životu došlo mi je kasno
Redatelj: Martina Lončar