Welcome to Evently

Lorem ipsum proin gravida nibh vel veali quetean sollic lorem quis bibendum nibh vel velit.

Evently

Stay Connected & Follow us

Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

What are you looking for?

Image Alt

Igrani film

Usprkos pandemiji, prošlogodišnja produkcija kratkih igranih filmova u Hrvatskoj nije se značajnije smanjila, dok je kvaliteta uobičajeno oscilativna, pri čemu ipak uvjerljivo prevladavaju ostvarenja srednje i više kakvoće nad slabijim radovima (od 34 prijavljena filma, 21 ih ide u red /donekle/ solidnih i relativno vrlo dobrih). Na žalost, u konkurenciju ih je moglo ući samo 12, stoga osjećam potrebu izdvojiti ovdje i one naslove koji nisu dobili mogućnost javnoga prikazivanja na velikom kinoplatnu, iako bi u nekim relaksiranijim okolnostima to svakako zasluživali. Radovi su to nezavisnih samostalnih autora, Ivana Bulića (iz Kutine), Istočno od zapada ‒ dopadljiva komedija s morbidnim tonovima, te Jeremyja Goncalvesa Lozana i Filipa Dučića, Pijun ‒ tjeskoban post mortem triler/horor intenzivne stilizacije; potom komedija Pogrebnici Videosekcije KSET-a (kao glavna autorica film potpisuje Cvijeta Franka Škarić), vješto rađena u tradiciji nijemog filma. Također (proto)nijemi film, ali na tragu pristupa kultnog Guya Maddina, doista dražesno ostvarenje naslova Laci bježi u Mađarsku, potpisuje student ADU David Gašo, a s ADU dolazi i Naš prvi pokušaj Sare Gregurić, redateljsko-glumačka improvizacija na temu triju mladih djevojaka koje pripremaju veliku i tajnu grafitersku akciju. Uvijek agilni Blank ponudio je melankoličnu komediju Ljubav je slana vrlo mladog, ali već istaknutog Karla Voriha, o pokušaju stvaranja odrasle karijere nekadašnje dječje pjevačke zvijezde, a Kinoklub Zagreb simpatičnu humornu minijaturu Miješana bez gljiva Luke Dumančića. Naposljetku, tu su i dva ambiciozna filma smještena u školski ambijent, Mekana bića renomirane Ivane Škrabalo (produkcija Dinaridi film) o mentalnim stanjima asistentice u nastavi s iskorakom u nadrealno, te Škola koja (ne) postoji Karla Gagulića u koprodukciji VERN-a, o problematici privatnih škola i njihovih privilegiranih, ali i oštećenih učenika. Svaki od ovih devet filmova u nekoj bi se drugoj konstelaciji mogao naći u konkurenciji, ali bio sam sklon istaknuti ona ostvarenja koja nose osjetniju dozu osebujnosti, idejne i izvedbene svježine, pri čemu sam uvjeren da su odabrani filmovi u najvećem broju slučajeva i kvalitativno za koju nijansu ispred onih koji su ostali ispod crte.

Tri od dvanaest filmova konkurencije mogli smo vidjeti na prošlogodišnjem ZFF-u, a jedan na Motovunu. Pobjednik ZFF-ovih Kockica, U šumi studentice ADU Sare Gregurić odskače u nas prerijetkim kontinentalnim provincijskim ambijentiranjem (radnja se zbiva u Gorskom kotaru), smještajući svoju priču o sumraku jedne ljubavi zapravo u tradiciju francuskog ladanjskog filma, a odlično je ambijentiran i na ZFF-u također nagrađeni Ništa ja tebi ne govorim, samo kažem (Castor multimedia/OriGine Films), drugi redateljsko-scenaristički uradak glumice Sanje Milardović, koji sugestivno kombinira (riječke) urbano-industrijske i prirodne lokacije pričajući o odnosu majke i kćeri i nudeći u završnici emocionalnu toplinu nekarakterističnu za suvremeni hrvatski kratki igrani film
koji uglavnom tematizira emotivnu ohlađenost. Sa ZFF-a dolazi i Angina pectoris (ADU), još jedan zreli, izvedbeno više-manje besprijekoran uradak Filipa Mojzeša, već godinama jednog od najistaknutijih studentskih autora koji se ponovno bavi pitanjem morala u tzv. graničnim situacijama. Hrvatsko-mađarska koprodukcija Njemački inat dobro znane Silve Ćapin hrvatsku je premijeru imala na Motovunu, a riječ je o kompetentno izvedenom, blago crnohumornom ansambl-filmu (rijetka forma u našoj kratkometražnoj produkciji), smještenom na ograničenom prostoru morske plaže i uglavnom snimljenom dugim kadrovima, sigurnost čije izvedbe kompenzira ponešto potrošenu (moralističku) idejnost.

Ostali uvršteni filmovi redom su hrvatske premijere, a ako se ne varam, svi osim Antiotpada već iskusnog Tina Žanića, koji je prikazan na prošlogodišnjem Sarajevo Film Festivalu, i svjetske. Spomenuti Žanićev rad, nastao u produkciji Dinaridi filma, labavom naracijom i pomaknutom atmosferom sugestivno progovara o kaosu i tjeskobi nasilja, a nasilje je i tema filma Životinja (Blank) Saše Postića, još jednog tjeskobnog ostvarenja koje vješto gradi vremenski složenu naraciju. Trilerna tjeskobnost odlika je i ostvarenja Tražilo (ADU/Blank) Mateja Matijevića, osviještenog retro uratka koji na fonu Antonionijeve Avanture priziva ambiciozne (post)novoholivdske trilere 70-ih i 80-ih, u čijem je središtu umjetnički fotograf u stalnoj potrazi za novim granicama koje treba prijeći. Oblaci su daleko (B.A.K.A.) Gorana Nježića i Matije Tomića bavi se pak odnosom djevojke i njezine bake kreirajući ostranjenu atmosferu kojoj pridonose stilsko-tehnička oneobičavanja poput smještanja kamere u vrteći bubanj perilice, a crno-bijelo snimljene Marčane bure (UMAS) Tonija Wagnera s izvanrednom svježinom koriste ruralnu ambijentaciju i životinje u kreaciji osebujnog, pomalo profantastičnog svijeta djela u čijem je središtu starac na udaru tajanstvenog para došljaka. Selekciju zaključuju tri ‘mala’ filma. Prašina ispod kreveta (Blank) Davida Padovana, uradak je o mladom paru koji živi zajedno, a nudi domišljat tretman prostora (stana i njegova dvorišta) te stilski priziva francuski novi val i srodne tendencije. Prsnut (Pulska filmska tvornica) Igora Zenzerovića, na rubu eksperimentalnog roda, povezuje snažnu, upravo razarujuću energičnost i poetičnost, svjesno ili nesvjesno referirajući se na znameniti Lamorisseov Crveni balon, dok u Bijelom danu (Kinoklub Zagreb) autorica Višnja Vukašinović uvjerljivo nastavlja svoje preokupacije muško-ženskim odnosima u minimalističkom proapsurdističkom kontekstu.

Vjerujem da je riječ o izboru koji će potvrditi kreativnu potentnost i raznovrsnost hrvatske kratkometražne igrane produkcije, čak i u godini kad neki od najistaknutijih kratkoigranih autora, poput Igora Jelinovića ili Nikice Zdunić, nemaju novi film, štoviše da će skrenuti pozornost na nova imena kao potencijalne bitne sineaste ne samo u kratkom metru.

Damir Radić

DHF2021-film-ANGINA
Angina pectoris
Redatelj: Filip Mojzeš
DHF2021-film-ANTIOTPAD
Antiotpad
Redatelj: Tin Žanić
DHF2021-film-bijeli_dan
Bijeli dan
Redatelj: Višnja Vukašinović
DHF2021-film-MB
Marčane bure
Redatelj: Toni Wagner
DHF2021-film-nista_ja_tebi_ne_govorim
Ništa ja tebi ne govorim, samo kažem
Redatelj: Sanja Milardović
DHF2021-film-Njemacki_inat
Njemački inat
Redatelj: Silva Ćapin
DHF2021-film-oblaci_su_daleko
Oblaci su daleko
Redatelj: Goran Nježić, Matija Tomić
DHF2021-film-Prasina_ispod_kreveta
Prašina ispod kreveta
Redatelj: David Padovan
DHF2021-film-Prsnut
Prsnut
Redatelj: Igor Zenzerović
DHF2021-film-trazilo
Tražilo
Redatelj: Matej Matijević
DHF2021-film-u_sumi
U šumi
Redatelj: Sara Grgurić
DHF2021-film-Zivotinja
Životinja
Redatelj: Saša Poštić