Hrvatski filmski savez predstavlja: Pronađene sjene uskih formata

Kada se govori o restauraciji filmske baštine, nije zgorega ponoviti da smo u tom AV segmentu na samome početku. Jer, ono što je učinjeno u analognom razdoblju, danas više ne vrijedi; idemo opet ispočetka, ravnajući se prema parametrima digitalnog doba, uz teško pitanje čemu dati prednost u djelatnosti koja je skupa, spora i sa slabom domaćom infrastrukturom.

Za Hrvatski filmski savez, čiji arhiv broji više od 900 naslova na raznim analognim formatima i nekoliko tisuća videozapisa, ta je dilema još veća, a nužno se rješava kompromisno. Definirajući program zaštite, onom što se od nas najviše traži i prikazuje diljem svijeta, uvijek pribrojimo nešto što je tom svijetu uglavnom nepoznato, s uvjerenjem da će se ondje jednako dobro primiti.

Novim generacijama tako je zasigurno nepoznat veći dio opusa autora antologijskog Sretanja (1963), majstora amaterskoga filma Vladimira Peteka. Zato smo, pripremajući se za predstojeću retrospektivnu izložbu Genre Film Festivala, legendarnog festivala filmskih istraživača poznatijeg po skraćenici GEFF (Zagreb, 1963–1970), od arhivskih limenki izbavili nekoliko njegovih kratkih filmova iz 1960-ih. Samo jedan od uvrštenih u ovaj program, 816 – uski format (Lutaju sjene izgubljene), nastao je u profesionalnoj produkciji (FAS, 1969) i na „profesionalnoj“ (35 mm) vrpci, ali je posvećen uskim formatima, odnosno povijesti domaćeg kinoamaterizma koju slikom predstavlja od prvih zapisa Karela Grossmana iz Ljutomera do aktera GEFF-a, uz komentar D. Makavejeva. Druga dva Petekova filma iz programa (oba iz 1967.) ‒ portretni Aline i Echo 2 ‒ jedan od ranih hrvatskih foundfootagea, pripadaju amaterskoj produkciji kluba ZAG „Camera“, kada se Petek još zanimao za portretiranje ženskih lica i eksperimentirao filmskim formatima.

Petekovim filmovima pridružili smo u ovoj prigodi i jedan od posljednjih radova njegova svojevrsnog mentora Mihovila Pansinija, Dvorište iz 1963., film fiksacije, kako ga je nekoć okarakterizirao glavni GEFF-ov teoretičar dr. Dušan Stojanović, te jedini film Miše Budisavljevića (član kluba Pan ’69), Neobavezni pogled na svijet br. 4, koji se na posljednjem GEFF-u 1969., posvećenom temi seksualnosti, osobito svidio Makavejevu i slikarici Jagodi Buić kao članovima žirija. Ostaje vidjeti kako će na njih reagirati nova publika.

Restauracija je realizirana u HFS-ovoj suradnji s Hrvatskim državnim arhivom i Studiom Klik Roberta Vidića.

Diana Nenadić

DHF2025-popratni-hfspredstavlja-ALINE_Petek
Aline
Režija: Vladimir Petek
DHF2025-popratni-hfspredstavlja-ECHO_2_Petek
Echo 2
Režija: Vladimir Petek
DHF2025-popratni-hfspredstavlja-Neobavezni_pogled_na_svijet_br._4_Budisavljevic
Neobavezni pogled na svijet br. 4
Režija: Mišo Budisavljević
DHF2025-popratni-hfspredstavlja-DVORISTE_Pansini
Dvorište
Režija: Mihovil Pansini
Pregled privatnosti
34. Dani hrvatskog filma

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.

Neophodni kolačići

Neophodni kolačići trebali bi biti omogućeni uvijek kako bismo mogli spremiti vaše postavke kolačića.

Kolačići trećih strana

Ova web stranica koristi Google Analytics za prikupljanje anonimnih informacija kao što su broj posjetitelja na stranicu i najpopularnije stranice.

Omogućivanjem ovog kolačića pomažete nam u poboljšanju naše web stranice.