Predavanje – Početci filma u Karlovcu: od prvih projekcija do otvaranja Kina Edison

Predavanje nas vodi u Karlovac između 1896. i 1920. godine, u vrijeme kada film tek ulazi u javni život i sporim tempom postaje sastavni dio karlovačke kulture dokoličarenja. Riječ je o razdoblju koje obuhvaća prve projekcije u Gradskom kazalištu Zorin dom, širenje putujućih kinematografa, edukativne programe Uranije i konačno otvaranje namjenskog Kina Edison nakon Prvog svjetskog rata.

Novine toga vremena – Svjetlo, Glasonoša, Sloga, Narodni glas, Karlovac – bile su važni akteri koji su određivali kako će nova tehnološka pa tek onda i umjetnička forma biti prihvaćena. Njihove stranice svjedoče o prvim reakcijama, o šutnji i prešućivanju, o oglasima filmskih naslova i polemikama, ali i o postupnom ulasku filma u svakodnevicu građanstva. Posebno mjesto zauzima figura Rudolfa Mosingera, fotografa i pionira, koji 1896. godine priređuje prvu filmsku projekciju u Zagrebu, a neposredno nakon toga i u Karlovcu. Njegova uloga pokazuje koliko su upravo pojedinci znali otvoriti prostor za novu tehnologiju u lokalnoj sredini.

Predavanje se bavi i širim kulturnim kontekstom. Uranija Izidora Kršnjavog uvela je film u službu pouke i obrazovanja, dok su kavane i stalni kinematografi poput Apolo-kina pretvarali filmsku projekciju u redovitu gradsku zabavu. Tijekom Prvoga svjetskog rata film je dobio novu funkciju – postao je sredstvo dokumentiranja i propagande, no i tada je ostao dio kulturnog života Karlovčana.

Godine 1920. otvaranjem Kina Edison završava jedno razdoblje i započinje novo – film prestaje biti povremena atrakcija i ulazi u institucionalni okvir. Taj događaj ne označava samo modernizaciju grada već i potvrđuje Karlovac kao jedno od ključnih mjesta u povijesti hrvatskoga filma.

Predavanje će pokazati kako početci filma u Hrvatskoj nisu vezani isključivo uz metropole nego i uz manje kulturne centre poput Karlovca, u kojima se nova umjetnost ukorijenila, razvijala i dobila trajnu infrastrukturu. Povijest ranog filma u Karlovcu istodobno je priča o razvoju novina, o političkim i kulturnim prijeporima, ali i o trajnom mjestu filma u životu građana.

Igor Jurilj rođen je 29. rujna 1986. godine. U Karlovcu je završio jezičnu gimnaziju. Diplomirao je engleski jezik i književnost (2011.) te povijest (2014.) na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Na Odsjeku za povijest magistrirao je na temi povijesti filma, a u nakladi Hrvatskog filmskog saveza objavio je knjigu Film od Zorinog doma do Edisona: recepcija filma i prvih karlovačkih kinematografa u lokalnoj periodici, 1896. – 1920. Od 2012. do 2019. godine predavao je engleski jezik i povijest u Turskoj. Od 2007. godine bavi se glazbenom i filmskom kritikom. Godine 2020. dobio je Nagradu „Vladimir Vuković“ Hrvatskog društva filmskih kritičara za najboljeg mladog kritičara. Usto se profesionalno bavi ilustracijom te je autor uspješnih slikovnica Baby Lasagna i mačak Stipe: veliko prijateljstvo, James Joyce i tajna pulske arene, te ilustrator slikovnice Luka Sorkočević prema tekstu Luke Paljetka.

Pregled privatnosti
34. Dani hrvatskog filma

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.

Neophodni kolačići

Neophodni kolačići trebali bi biti omogućeni uvijek kako bismo mogli spremiti vaše postavke kolačića.

Kolačići trećih strana

Ova web stranica koristi Google Analytics za prikupljanje anonimnih informacija kao što su broj posjetitelja na stranicu i najpopularnije stranice.

Omogućivanjem ovog kolačića pomažete nam u poboljšanju naše web stranice.